بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاسهای طبقه بندی عملکرد ادراک شنیداری و درجهبندی وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیش زبانی کاشت حلزون

بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاسهای طبقه بندی عملکرد ادراک شنیداری و درجهبندی وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیش زبانی کاشت حلزون
حسن زاده، سعید
زمینه و هدف: درمانگران و محققان همواره نیازمند ابزارهای استاندارد برای ارزیابی ادراک شنیداری و تولید گفتار کودکان ناشنوا به ویژه آنهایی که کاشت حلزون شدهاند هستند. با توجه به استفادۀ روز افزون از دو مقیاس طبقه بندی عملکرد ادراک شنیداری و درجه بندی وضوح کلامی در کودکان ناشنوای پیش زبانی کاشت حلزون شنوایی شده در سطح دنیا، مطالعۀ حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی این دو مقیاس انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه ۹۲ کودک یک سال و سه ماهه تا پانزده سال و هفت ماهۀ ناشنوای کاشت حلزون شده شرکت کردند. بررسی پایایی مقیاسها با استفاده از روش آزمون بازآزمون و پایایی بین مصححان انجام شد. بررسی روایی ملاکی و سازه هر دو مقیاس نیز مورد توجه قرار گرفت. یافته ها: پایایی بازآزمایی مقیاسهای ادراک شنیداری و وضوح کلامی به ترتیب، ۸۲/۰ و ۷۹/۰ به دست آمد(p<۰/۰۱)، پایایی مصححان بر اساس میانگین ضریب توافق کاپای Cohen نیز بهترتیب ۷۳/۰ و ۷۰/۰ را نشان داد که در حد قابل قبولی است (p<۰/۰۱). روایی سازۀ این دو مقیاس به ترتیب ۶۴/۰ و ۶۹/۰ و روایی ملاکی نیز به ترتیب از ۵۸/۰ تا ۷۴/۰ و ۶۶/۰ تا ۶۹/۰ به دست آمد(p<۰/۰۱). نتیجه گیری: هر دو مقیاس واجد ویژگی های روانسنجی لازم برای سنجش استاندارد ادراک شنیداری و تولید گفتار کودکان ناشنوای کاشت حلزون شنوایی شده هستند. برای ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.